carolink 3 barns morsan!

Kategori: Grekland2016

Hotell Likithos village

Ja i Grekland,Korfu så bodde vi på hotellet Likithos village. Vi bodde på markplan i den nya delen. Hotellet var jätte mysigt och inte så jätte stort. Fanns inga hissar på hotellet  så när vi skulle till middagen fick vi bära upp vagnarna som vi ville ha med ifall barnen skulle sova. Men det där med hissar visste vi redan innan för det står på deras beskrivning om hotellet. Förstår inte varför en del blev upprörda över att det inte fanns?

Vi början med rummet. Jätte fräsch och fint rum, vi bodde i enrums lägenhet. Duschen var en av dem fräschaste jag sätt på ett hotell utomlands. Mysig uteplats med en gräsmatta utanför. Ja rummet var det inget direkt på. Det jag saknade var lite större papperskorgar. Var två minisar och när man har två blöjbarn så behövs det plats för blöjor. Sedan var det lite med köksredskap om man vill laga mat på rummet, vilket vi gjorde till lunchen. Ingen micro! vilket man också som barnfamilj önskar när det ska värmas välling eller matburkar. Annars får rummet klart godkänt, tyckte även att städerskorna gjorde ett bra jobb när dem städade.

Runt om var hotellet fräsch och fint. Poolerna var jätte fina men saknade en riktig barnpool. Helst med solskydd och som stegrar ner så 10 månaders kan sitta och plaska på kanten men ändå sitta i vattnet. Matteus som är 92 cm hade vattnet upp till bröstet i deras barnpool. Så lite grundare skulle önskar för dem allra minsta barnen. Lekpark skulle också varit något, dem hade en sandlåda som låg mitt i solen så sanden var stekhet! Alltså gick det inte att leka där. Detta ska alltså vara ett familjehotell.

Fanns gym som jag inte var det bästa. Fria vikter, pilates bollar,  springband, cykel och en crosstrainer var vad som fanns.  Kanske räcker för den som inte är så kräsen? Sedan fanns ett pingis bord, som vi spelade vid en gång. Fanns raken att låna i receptionen.

Restaurangen var fin, där man åt middag hade man otrolig utsikt! jätte fint verkligen. Frukosten var helt okej. Är ingen stor ätare vid frukost så är inte kräsen. Läst om dem som tyckt det erbjudits lite. Men tyckte det var helt perfekt.  Middagarna som ingick i halvpension var otroligt tråkiga! Det erbjöds tre rätter. En vegetarisk, en kyckling rätt och sedan en annan som antingen var fisk eller bacon. Jag som inte äter bacon fick då ta kyckling, testade även vegetariska en kväll. Helt okej men saknade verkligen en riktig köttbit. På lördagar hade dem buffe och den ska jag säga var riktig fin! En del skulle nog tycka den var snål. Men tyckte ändå att det erbjöds det man ville ha och blev mätt. Kanske för att man varit lite halv missnöjd med resten av dagarna. Matteus fick välja mellan chickennuggets  och fiskpinnar två kvällar, köttbullar med potatis eller pasta en kväll och så var det ytterligare en pasta rätt en kväll. Även där lite halv tråkiga rätter.

Vädligt dålig information om regler på hotellet. Kunde haft en liten broschyr om att man inte får kasta papper i toan, poolen stänger kl 20:00 och så vidare

Men måste säga att hotellets personal var otroligt trevliga.  Så det är ett stort plus.

Så slutligen helheten. Skulle inte rekommendera små barns familjer att åka hit, kanske med äldre barn. Fick en känsla av att det mer var ett hotell för pensionärer och kanske lite äldre par som mer förväntar sig poolhäng och några öl.

Grekland- sista dagen

Sista dagen hade vi rummet tills vi skulle åka. Fick såklart betala för att ha det så. Vi verkade vara en av få som tänkt till. För där stod några arga ungdomar och bråkade om vart dem skulle göra av sitt bagage. Haha! Så sista dagen spenderade vi på stranden på förmiddan och eftermiddagen höll vi oss inne för att packa, duscha och fixa iordning. Sist men inte minst gick vi ut och käkade middag innan det var dags att åka. Det var så dåligt med bussen för en var full! Som tur var så var det ett gulligt par som sa att dem kunde ta bussen med dem som skulle till Norge.  Jag och Johan fick som tur plats men vi fick sitta bredvid några andra och ha barnen i knät. Ja Zandor är ju inget konstigt. Blir så sjukt inrreterad  på folk som sätter sig på sättet längst ut och ställer väskan på sättet längst in. Vist man kan vara åk sjuk och vilja sitta på det yttersta sättet. Men ändå.

Snart kommer lite inlägg om vad vi tyckte om hotell och resan i helhet :)

Grekland- dag 6

Då var det inte många dagar kvar. Dag 6 blev en riktig poolhängar dag! Haha Zandor var riktig söt! Som ni ser på första bilden så ligger han med huvudet rakt ner i kudden. Han älskade dessa hotell kuddar och skulle gosa med dem hela tiden. Jag fick aldrig ha kudden i fred. Annars gjorde vi inte så mycket denna dag så lite bilder får ni att kolla på ;)

Grekland- Dag 5

Nu kommer massor av bilder! Denna daga var vi ute och gick. Grekland natur är verkligen något speciellt måste jag säga. Så otroligt fint! Massor med olivträd och deras ödlor! Såg en jätte fin ödla, tyvärr hann jag inte ta kort på den. Stod länge och bara kolla på den. Fattade inte riktigt att den var riktig. Frågade Johan efter ett tag " Är det där en leksak eller är den riktig?" Precis när han vände sig om sprang den iväg! Försökte hitta en till att fota men hittade bara en död tyvärr. Men tog i alla fall kort på den så man kan se hur den såg ut. Den var såklart mycket mer färggrann på riktigt. Efter en promenad på 2 timmar så blev det poolhäng. Barnen var duktiga och sov nästan hela promenaden, det var ju supervarmt! så gissa om man kände sig ofräsch när man kom tillbaka haha. Aja njut av bilderna nu ;)

Grekland-dag 4

Dag 4 blev det stranden! Vi brukar faktiskt bara gå till stranden 1-2 gånger under våra utomlandsresor. Med barnen blir det lite roligare. Sen snorklade vi lite också denna gång. Vilka vackra fiskar man såg! Nästan gång blir det undervattenskamera. Hel häftigt! Matteus uppskattar stranden när han får leka i sanden, men inte så jätte förtjust i att bada i havet. Han gillar inte vågorna. Men det är mysigt att vara där i alla fall.

Denna dag tog vi lunch ute, lite besviken är jag ändå på barnmaten där. Det fanns inte mycket på menyn. Pizza, hamburgare, chicken bits, fisk pinnar, köttbullar och pasta, köttfärssås och spagetti.  Matteus är ju lite kräsen också så blir bara 2-3 rätter han tycker om. Men han just denna lunch ville han ha kött. Så vi försökte få en vanlig rätt fast i barnportion. Men det gick inte utan vi fick beställa in en vuxen portion. Det roliga var att portionen bestod av två köttbitar och lite pommes. Varför inte bara halvera portionen och dra ner priset? Har läst att Grekland ska vara ett sådant barnkärt land, men ibland undrade man lite faktiskt.

Grekland- dag 3

3:e dagen fick vi köpa en badring till Matteus, var lite läskigt med dessa armpuffar då han inte riktigt förstår hur dem funkar. Han hamnade lite under vattnet ibland och jag är så rädd för sekundär drunkning. Vad är det tänker en del? Jo det är när barnet hamnar under vattnet och vad jag förstår får in vatten i lungorna utan att man vet om det. Det kan se ut som barnet mår bra när man tar upp den men efter några timmar kommer symptom som svaghet, trötthet och så dör barnet av det. Jätte hemskt och det är något man inte riktigt får information om någonstans. Ni får gärna läsa på själva om detta för jag vet faktiskt inte så mycket om det. Bara att det kan hända.

Nu ska vi inte prata mer om det utan om resan. VI köpte hur som helst en badring till Matteus och Zandor fick en babyring. Ja den är rosa! Men det som var så bra med den var att det var solskydd. Jätte fin på bilden, men när vi öppnade den såg den inte alls ut så. Haha första gången jag köpt något som inte alls ser ut som på bilden. Hur som helst hade den lite av den funktionen vi var ute efter så den funkade perfekt till honom.

Även denna kväll blev det lite dessert på kvällen. Även denna kväll var man besviken 70 kr för en bananasplitt  (stavning?). Då var det tre kulor glass, 5 prickar med grädde och en liten liten banan. Så otroligt tråkig! Men ja det smakade tydligen för Matteus åt av den glatt.

Grekland- andra dagen

Andra dagen var bättre.Blev såklart massor med bad även denna dag. På eftermiddan när pojkarna behövde sova tog vi oss en promenad. Köpte glass och gissa vilken vi hittade? magnum mandel i strut!  Jag hade bara för några dagar sen pratat med Johan om hur god den var och en av mina favoriter när den fanns här hemma. Så fanns den överallt där! Gissa om det blev många såna denna resa. När vi kom tillbaka till rummet kom jag på att jag lagt in en cola i frysen dagen innan och det blev ju ett litet roligt experiment. Lät colan stå i solen så den skulle tina, men vilken tid det tog. Till slut testade vi att öppna den och det sprutade verkligen cola överallt! sen fick den stå öppen och det skummade bara hela tiden. Så allt cola koncentrat kom ut ur flaskan medan vattnet stannade kvar. Nej det gick inte direkt att dricka längre.

Middagen var bättre denna dag. Maten kom in som den skulle och förrätten var helt makalös god! Något jag ska testa att göra här hemma. Det var ugnsbakad lång paprika med fetaost i. Verkligen jätte gott. Fotade Johans talrik eftersom den såg finare ut än min haha. Efter middagen gick vi ut på en restaurang som låg vid havet för att ta lite efterrätt. Tyvärr var det en liten besvikelse då jag tänkt mig jätte fina efterrätter. Jag beställde in en liten fruktsallad och ja det var ju lite grädde på men såg ut som en 5 åring gjort det. Ja, jag är sån som vill ha paraplyn och lite festliga efterrätter. Eller i alla fall att grädden ligger snyggt upp lagt med kanske ett litet körsbär på toppen. Den efterrätten kostade väl ändå 60 kr också.

Det var andra dagen det ;)

Grekland- Första dagen

Kommer inte skriva så mycket om när vi kom ner till Grekland eftersom vi kom till hotellet runt 22 tiden. Så hände inte så mycket. Jo vi trodde vi tappat vår nappflaska till Zandor, men den kom fram när vi kom hem. Dessutom hade vi glömt hans andra flaskor hemma.

Vi har då varit på Korfu för er som inte följer eller håller koll på mig. Första dagen var rent ut sagt kaos! Först hade vi som sagt ingen nappflaska till Zandor och inget vatten att fixa välling på. Så vad gör man när ens 10 månaders son sitter och skriker som en tok efter sin välling jo man tar sin ramlösa och kokar välling på den. Han åt i alla fall lite och fick mer mat vid frukosten som var buffe.

Sedan gick vi och frågade efter våra vagnar som vi bokat när vi bokade resan men då visade sig att dem bara hade en vagn! Dessutom skulle en annan familj också ha en vagn. Vi hade ju bokat två så man hade en till Matteus också. Det var otroligt varmt så Matteus orkade inte riktigt gå hela tiden heller. Nä så en vagn fick vi så Zandor kunde åka i alla fall. Men när vi skulle gå och handla lite mat och lunch som vi åt på rummet så fick Johan bära Matteus en bra bit. Sen kunde vi inte gå så mycket längre eftersom det var som sagt jätte varmt och gå och bära på 15 kg känns sådär.  På kvällen fick vi den andra vagnen och då skulle vi gå och äta middag. Vi hade halvpension vilket innebär att man får frukost och middag. Vi gick ditt direkt när dem öppnade kl 19:00 eftersom barnen är annars vana att äta kl 18. ok vist man ställer fram klockan en timme så klockan var ju 18 då. Men sen tar det ju tid att få in mat och så vidare.  Förrätten var en liten buffe med två olika små rätter. Jätte goda rätter en del dagar. Vi beställde mat och dricka. Gäster kom och gick, men inte våran mat! Vi satt i 2 timmar och väntade. Matteus tappade verkligen tålamodet. Sen äntligen kom maten och dem bad om ursäkt, det var tydligen en servitörerna som get våran mat till ett annat bord! Hade vi inte haft barn hade det inte varit en sån stor grej. Men med två små barn som blir tröttare och hungrigare för varje minut som går så är det rent ut sagt ett helvete! Zandor hade egen mat med sig så för honom var det inte så farligt.   När vi ätit klart var det bara att gå tillbaka till rummet så Matteus kunde få lägga sig och sova. Även vi som var helt slut. Nä efter första dagen var vi arga och besvikna måste jag säga.

Grekland- flygresan ner

Nu kommer Grekland resan! Vi börjar från början med flygresan ner. Vårt flyg gick 16:15, kändes som en otroligt dum tid egentligen när man har barn. Gick faktiskt bra ändå, bättre än vad jag trodde. Vi hade mat ombord och extra ben utrymme. Det var ett mindre plan än när vi åkte till Teneriffa och färre barnfamiljer med små barn. Därför kändes det som man fick mer irriterande blickar på sig så fort barnen gjorde lite för höga ljud ifrån sig.

Maten var hel kass ner, dem sa att det skulle vara kyckling i curry men smakade som soja. Vi har ju jämt haft barnen lite på golvet så dem får leka. Aldrig under hela resan utan bara så dem får röra på sig lite. Precis som vi vuxna så behöver ju barnen också få sträcka på benen lite. Men det fanns en flygvärdinna på detta plan som verkade ha en extrem rädsla för turbulens. Så hon sa till oss " Vi rekommenderar att man inte har barnen på golvet underflygresan utan dem ska sitta i knät. Det kan blå sådan turbulens och då kommer inte ni kunna rädda ert barn" Jag som redan tycker det är obehagligt att flyga tyckte det kändes ännu mer obehagligt när hon sa det. Men samtidigt har jag aldrig hört någon som varit med om sådan otrolig turbulens så att ett barn skulle flyga åt alla håll. Vi har ändå varit ute och rest en del och vist små turbulens har man väl varit med om, men då varnar oftast piloten om det lite innan det blir riktigt skakigt.

Hon fyllde knappt på kaffe koppen för det kunde ju turbulens så kaffet skulle flyga ur?  Jag tyckte det kändes ganska fånigt. När vi flugit  förut har ingen sagt något sådant. Dessutom så har vi som sagt inte barnen på golvet hela resan heller utan bara en stund så man själv får lite paus och så barnet får röra sig lite. Annars gick flygresa bra som sagt 3 timmar och 20 minuter tog den ungefär.

zikaviruset

Vill inte göra någon nojig eller rädd nu men jag själv läste detta och blev lite nojig över våran resa till Grekland. Så vad är zikaviruset. Jo jag läste i expressen till att börja med att det finns en mygga som sprider detta virus. Det finns mest runt om Karibien och Latinamerika. Men nu har det tydligen även spridit sig i europa och finns i bland annat länder som Spaninen, Italien, Frankrike, Turkiet och ja såklart i Grekland som vi ska till.

Egentligen är viruset inte farligt, det kan ge ögoninflammation, förkylning och feber i stort sätt. En del märker tydligen inte ens av det. Men Det största problemet är för oss som är gravida! Det har tydligen gå till fostret och ge barnet massa olika fosterskador.

Så gissa om jag är nojig för att åka nu. Egentligen tror jag detta virus har funnits ett tag. Media är ganska duktiga på att skrämma upp folk. Men såklart blir man extra nojig eftersom man är gravid. Men frågan är om det är en sån stor grej egentlige. Står att i en del länder är det  jätte liten chans att ens få det medans i andra länder är chansen större. Men det står ju inte så mycket om just Grekland.

AJa massor med myggmedel får man ta med och akta sig för myggan som mest är aktiv vid skymningen tydligen.

Läs mer om detta på:

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2016/januari/fragor-och-svar-om-zikavirus/

Sas i strejk

Ja för er som missat så har ju flygbolaget sas gått in i strejk. Detta har orsakat en massa inställda avgångar både ut och för resande som ska hem. En av dem är faktiskt min mamma haha! Hon sitter på Rhodos och väntar på att något plan ska hämta dem. Tycker det står allt för lite om dem som faktiskt ska hem från något land. Bara om dem som ska åka iväg, att dem inte ens behöver åka till Arlanda.

I alla fall så har tydligen plan börjat gå ner till Kreta för att hämta hem folk. En del hade suttit där 2 dagar extra. Mamma väntar fortfarande och dem har fått komma till värsta lyxhotellet tydligen med helpension. För er som inte vet vad helpension är så är det att frukost,lunch och middag ingår. Vet inte om detta är något bra egentligen. Vist dem missar arbetsdagar som jag inte vet hur dem löser med semester eller så. Men ändå gratis lyxhotell och buffer. Men ja vad ska dem göra. Får se när dem kommer hem.

Inte nog med detta så upptäckte jag igår att alla priser på resor stigit! Även vår resa med 1500! Tur att vi bokade när vi bokade. Men det är väl bara för att alla sas resenärer ska bli erbjudna en ny resa och det är ändå 50.000 som blivit drabbade. Är glad att vi bokade tidigt som sagt. Ibland har man tur :D